dimarts, 29 de març del 2011

Visita de l'escriptor Jesús Cortés


El dia 19 de maig ens visitarà l'escriptor Jesús Cortés, autor del llibre L'ull de la mòmia. Per tal de preparar l'activitat podeu llegir abans la seua biografia i també consultar els llibres que ha escrit i traduït.

A continuació, mireu de contestar les següents preguntes: 
  • On va nàixer l'autor?
  • Quin és el llibre que acaba de publicar? Ací pots llegir-ne un fragment i, si t'agrada, ja saps el que has de fer: anar a la llibreria o a la biblioteca.
  • En quin any es va publicar L'ull de la mòmia
  • Quants premis ha rebut i per quins llibres?
  • Quina altra lectura d'aquest curs ha estat adaptada per Jesús Cortés?
I ara unes qüestions per recordar l'argument i els personatges de L'ull de la mòmia:
  • Qui són els protagonistes de la història? Digues almenys una característica de cadascun.
  • Quina maledicció afecta un dels protagonistes? Com es pot trencar aquesta maledicció? Ho aconsegueixen?
  • Què viatja en l’Indiana? Per què?
  • Què és un antídot?

diumenge, 6 de març del 2011

L'ull de la mòmia

Quan arriben les vacances d’estiu tothom desitja descansar a la sorra de la platja i deixar-se acaronar pel sol i practicar l’oci. Així ho esperen el Max, la Diana i el Manel, els personatges principals d’aquesta novel·la, quan els seus pares, que marxen de vacances, els deixen a càrrec de l’avi del Manel, el Professor Esteve Plomasell. Però, és clar, si el teu avi és un egiptòleg jubilat versat en la ciència i l’estudi de les antiguitats de l’Egipte faraònic, si tu tens els ulls a les mans i no pots estar-te de palpar-ho tot i si la mòmia que hi havia exposada al museu de la teua ciutat desapareix, les coses s’emboliquen...

FITXA DE LECTURA

TÍTOL DE L’OBRA: ................................................
AUTOR/A:...............................................................
IL·LUSTRADOR/A: .................................................
EDITORIAL: ..........................................................
COL·LECCIÓ: ...................................... Núm.:.......
 
Contesta les preguntes següents:
  1. Qui és el narrador de la història?
  2. Qui és Abdelkader?
  3. Qui és qui? Els quatre protagonistes tenen gustos i aficions diferents pel que fa al caràcter, els menjars, les mascotes i les pel·lícules preferides.
    1. El qui tenia un hàmster, va demanar verdures i no li agradaven les pel·lícules d’aventures ni les de ciència ficció.
    2. El qui va demanar hamburgueses, no tenia un gat i tenia molt de sentit pràctic.
    3. El propietari de la taràntula era un poregós que mai no menjava llepolies ni veia pel·lícules policíaques, perquè s’estimava més les pel·lícules de ciència ficció.
    4. Hi havia un que sempre menjava llepolies i no veia pel·lícules d’aventures, ni policíaques ni de ciència ficció, encara que era summament atrevit.
    5. Un altre mai no menjava verdures, perquè el seu sentit pràctic li aconsellava donar-li-les a la seua cotorra.
    6. El savi del grup li va deixar el seu hàmster al devorador de pizzes que es passava les hores davant de la tele mirant sèries de ciència ficció.
    7. L’aficionat a les pel·lícules policíaques rosegava verdures mentre les veia.
    8. El gat i ell s’ho passaven d’allò més bé mirant pel·lícules de romans.
    9. A qui li agradaven les pel·lícules d’aventures?

dissabte, 26 de febrer del 2011

Albaeslom












Com ja sabeu, el nostre institut està realitzant un projecte sobre poesia oral improvisada juntament amb altres centres.


La wiki que hem creat per al projecte és: http://albaeslom.wikispaces.com/


Us anime a col·laborar-hi!

dimecres, 23 de febrer del 2011

L'examen s'acosta


1. Ompli els buits amb g, j, tg o tj segons convinga.

rebu....em
ma....estat
here....e
via....er
pi....or
enve....a
sub....ecte
.....eremies
me....essa
salva....e
cora....e
ju....ar
rello....e
pen....ador
re....istre

2. Ompli els espais buits amb x, tx o ig segons corresponga.

enm.....
el.....à
pun.....ar
.....alet
escle.....a
capri.....ós
.....oc
rebui.....
El.....
escabe.....ar
ra.....
du.....a
per.....a
engan.....ada
bo.....
esqui.....ar
tor.....a
.....aval

3. Posa accent o dièresi en aquelles paraules que en necessiten.

agraim
paisos
gratuita
increible
reull
cafeina
suissa
produia
quasi
ensaimada
llengues
unguent
pasqua
pujariem
egoisme
pingui
questio
continuitat
peuc
atribuiem

4. Transforma les oracions actives en passives.

a) Empar prepara els entrepans.
b) Un camió ha xafat un gos.
c) Jaume ha guanyat tres medalles.
d) Joan ha pintat aquelles aquarel·les.

Dubtes lingüístics



















diumenge, 20 de febrer del 2011

Barbarismes

S'anomenen barbarismes els mots d'una altra llengua que són usats en lloc dels mots que la llengua pròpia ja té per designar els mateixos conceptes.

Dins la unitat didàctica La fàbrica de les paraules, hi trobareu un apartat dedicat als barbarismes amb activitats diverses. També podeu fer el següent exercici d'associació, o bé aquests mots encreuats.

Si voleu saber-ne més, podeu consultar el vocabulari de barbarismes.

dimarts, 15 de febrer del 2011

Repassem la normativa


Digues quina és l'opció més adequada per a completar la frase o per a contestar la pregunta.


1. Joana passava __________ carrer quan la vaig saludar.
a) per el
b) pel
c) pél

2. Les seues propostes __________ idees noves resulten absurdes __________ horroroses.
a) e / u
b) e / o
c) i / o

3. El color __________ del cel ha __________ i ha passat a ser gris.
a) blavós / cambiat
b) blavós / canviat
c) blauós / canviat

4. Quina és la paraula que està ben separada sil·làbicament?
a) ar-ros-sar
b) me-tge
c) a-llun-yar

5. Com s'escriu en lletres la quantitat 25.412 monedes?
a) vinticinc mil quatre centes dotze
b) vint-i-cinc mil quatre-centes dotze
c) vint i cinc mil quatre-cents dotze

6. Sempre que eixia un programa informàtic nou, el __________.
a) provaba
b) probava
c) provava

7. La __________ ha sigut molt beneficiosa.
a) plutja de gener
b) plutja de giner
c) pluja de gener

8. Quina és la frase que està ben escrita?
a) Jugant amb la pilota s’ha fet mal a la mà.
b) Jugant amb la pilota sa fet mal a la mà.
c) Jugant amb la pil·lota s’ha fet mal a la ma.

9. __________, ja han __________ el supermercat!
a) Josep / ubert
b) Josep / obert
c) Jusep / aubert

10. Has arribat al lloc pel camí més __________.
a) llarq
b) llarc
c) llarg

11. Aquell viatge li feia molta __________ i, per això, estava tan __________.
a) il·lusió / feliç
b) il·lusió / fel·liç
c) ilusió / feliç

12. Eixa __________ és molt __________ trobar-la a l'estiu.
a) erba / abitual
b) herva / havitual
c) herba / habitual

13. Els __________ del meu veí són molt __________.
a) gossos / lletjos
b) gossos / lleig
c) gos / lleigs

14. Podeu connectar l'aire __________?
a) encondicionat
b) acondicionat
c) condicionat

15. He de comprar piles per al __________ a distància del televisor.
a) comando
b) comandament
c) mànec

16. Els semàfors regulen el __________ del carrer.
a) tràfic
b) tràfec
c) trànsit

17. Encara recorde la __________ de matemàtiques de la meua escola!
a) mestra
b) majordoma
c) mestressa

18. S'ha de torcar __________ de la taula de ___________.
a) el pols / l'alcaldessa
b) la pols / l'alcaldesa
c) la pols / l'alcaldessa

19. Demà __________ la nit no pense eixir de casa.
a) amb
b) a
c) quan

20. He contractat __________ de vida.
a) una assegurança
b) un segur
c) una assegurada

Aquestes activitats han estan extretes dels exàmens de la Junta Qualificadora de Coneixements de Valencià, concretament del nivell B1, abans conegut com a grau elemental.