dissabte, 27 de novembre del 2010

Ara toca estudiar...


S'acosten els últims exàmens del trimestre i ara toca estudiar. Ací teniu unes activitats perquè pugueu comprovar el que heu aprés i també el que haureu de demostrar que sabeu en el pròxim examen.

1. Escriu V (vertadera) o F (falsa) al costat d’aquestes afirmacions.


a) Una llengua no pot tenir més de dos dialectes.
b) Les llengües estan formades per diversos dialectes.
c) Quan en una mateixa llengua un conjunt ampli de parlants adopta una característica especial, es pot parlar de dialecte.
d) Els dialectes són llengües diferents que es parlen en territoris diferents.


2. Completa les següents oracions sobre la llengua.


La divisió dialectal de la llengua catalana diferencia dos grans blocs: la varietat ___________ i la varietat _____________. Va ser _________________ qui proposà aquesta divisió l’any _______, basada en el
______________________________________________________________________.


El valencià se subdivideix en _____________________, ______________________ i _____________________.


3. Escriu el significat de les sigles i abreviatures següents:


ESO
CP
pl.
PD
NIF
SL
Sr.
c/
ONG
av.


4. Completa l’esquema amb les característiques de la carta formal.


La carta formal és ...............................................................


Les seues característiques són: ......................................., ....................................... i ........................................


5. Completa aquestes paraules amb m, n o mp.


a__biciós
i__possible
ta__mateix
co__tar
tra__via
ca__viar
circu__val·lació
be__vinguda
pro__te
assu__te


6. Completa amb p/b, t/d i c/g.


acor__
col__
pròle__
su__
alber__
inquietu__
tar__
sol·licitu__
ma__
llar__


7. Digues quina classe de determinants són les paraules següents.


este ______________________________________________
primer ____________________________________________
vint-i-quatre ________________________________________
estos _____________________________________________
poques ___________________________________________
meus _____________________________________________
aqueix ____________________________________________
alguns _____________________________________________
nostres ____________________________________________
aquesta ____________________________________________


8. Completa els espais buits amb les expressions aleshores, a les hores, alhora i a l’hora.


a) Enguany estudie música i anglés __________.
b) El trànsit és abundant _____________ d’entrada i d’eixida del treball.
c) Telefona’m ____________ d’esmorzar.
d) ___________ mon pare em digué que tenia carta blanca per a fer el que volguera.


9. Accentua, si cal, aquestes paraules i després classifica-les en agudes, planes i esdrúixoles.


metode
anorexia
mi
sud-africa
propia
allo
Italia
reptil
feliçment
comic
arros
monoleg


Agudes: ________________________________
Planes: _________________________________
Esdrúixoles: ____________________________




10. Separa en síl·labes les paraules següents i classifica-les segons el nombre de síl·labes que tinguen.


sal, aplaudiment, telèfon, data, història, dutxa, semàfor, aula, altaveu, nou, sol, ordinador


Monosíl·labes: ______________________
Bisíl·labes: _________________________
Trisíl·labes: ________________________
Tetrasíl·labes: ______________________

4 comentaris:

  1. CarmeAlbentosa Tronchoni 2n C

    1. Escriu V (vertadera) o F (falsa) al costat d’aquestes afirmacions.


    a) Una llengua no pot tenir més de dos dialectes.Vertader
    b) Les llengües estan formades per diversos dialectes.Vertader
    c) Quan en una mateixa llengua un conjunt ampli de parlants adopta una característica especial, es pot parlar de dialecte.Fals
    d) Els dialectes són llengües diferents que es parlen en territoris diferents.Fals




    3. Escriu el significat de les sigles i abreviatures següents:


    ESO-Educació Secundaria Obligatoria
    CP-Col.legi Públic
    pl.-Plaça
    PD-Postdata
    NIF-Numero d'Identificació Fiscal
    SL-Societat Limitada
    Sr.-Senyor
    c/-carrer
    ONG-Organització No Gubernamental
    av.-avinguda

    5. Completa aquestes paraules amb m, n o mp.


    ambiciós
    impossible
    tanmateix
    comptar
    tramvia
    canviar
    circumval·lació
    benvinguda
    prompte
    assumpte

    ResponElimina
  2. Carme, veig que no acabes de tenir massa clara la diferència entre llengua i dialecte. Repassa la informació del llibre i de les fotocòpies de classe. No penses que és una contradicció afirmar que "Una llengua no pot tenir més de dos dialectes" i al mateix temps dir que "Les llengües estan formades per diversos dialectes"? Reflexiona-hi.

    Pel que fa a la resta d'activitats, les tens bé, llevat d'algunes faltes d'ortografia, com ara no accentuar determinades paraules que han de portar accent (ex. obligatòria, número, etc.) i escriure "gubernamental" en lloc de "governamental".

    Ànim! Continua repassant per a l'examen.

    ResponElimina
  3. Carme 2n C

    2. Completa les següents oracions sobre la llengua.

    La divisió dialectal de la llengua catalana diferencia dos grans blocs: la varietat oriental i la varietat occidental. Va ser Manuel Mila qui proposà aquesta divisió l’any 1861, basada en les diferent pronuncies del català al llarg del territori.

    El valencià se subdivideix en Valencià Septentrional, Apitxat i Valencià Meridional.

    4. Completa l’esquema amb les característiques de la carta formal.

    La carta formal és una forma de comunicarte institucions i persones amb les que no es manté una relació de confiança.

    Les seues característiques són:
    -Estructura Complexa
    -Llenguatge estàndard
    -Estil objectiu i distant

    6. Completa amb p/b, t/d i c/g.

    acord
    colp
    pròleg
    sud
    alberg
    inquietud
    tard
    sol·licitud
    mag
    llarg

    7. Digues quina classe de determinants són les paraules següents.

    -este
    Demostratiu
    -primer
    Numeral ordinal
    -Vint-i-vuit
    Numeral Cardinal
    -estos
    Demostratiu
    -poques
    Indefinit
    -meus
    Possessiu
    -aqueix
    Demostratiu
    -alguns
    Indefinit
    -nostres
    Possessiu
    -aquesta
    Demostratiu

    8. Completa els espais buits amb les expressions aleshores, a les hores, alhora i a l’hora.

    a) Enguany estudie música i anglés alhora.
    b) El trànsit és abundant a les hores d’entrada i d’eixida del treball.
    c) Telefona’m a l'hora d’esmorzar.
    d)Aleshores mon pare em digué que tenia carta blanca per a fer el que volguera.

    9. Accentua, si cal, aquestes paraules i després classifica-les en agudes, planes i esdrúixoles.


    mètode
    anorèxia
    mi
    sud-àfrica
    pròpia
    allò
    Itàlia
    rèptil
    feliçment
    còmic
    arròs
    monòleg


    Agudes:Mi,allò,arròs
    Planes:Rèptil,feliçment,còmic,monòleg
    Esdrúixoles:Mètode,anorèxia,
    sud-àfrica,pròpia,Itàlia

    10. Separa en síl·labes les paraules següents i classifica-les segons el nombre de síl·labes que tinguen.

    Monosíl·labes:Sal,nou,sol
    Bisíl·labes:Data,dutxa,aula
    Trisíl·labes:Telèfon,semàfor,altaveu
    Tetrasíl·labes:Aplaudiment,història,ordinador

    ResponElimina
  4. Alicia soc sonia sevilla de 2n C he fet 3 jocs de pronoms febles,també he fet 3 activitats de pronoms febles.
    Un altra cosa, tu pots vure si els he fet ?

    ResponElimina