S'acosten els últims exàmens del trimestre i ara toca estudiar. Ací teniu unes activitats perquè pugueu comprovar el que heu aprés i també el que haureu de demostrar que sabeu en el pròxim examen.
1. Escriu V (vertadera) o F (falsa) al costat d’aquestes afirmacions.
a) Una llengua no pot tenir més de dos dialectes.
b) Les llengües estan formades per diversos dialectes.
c) Quan en una mateixa llengua un conjunt ampli de parlants adopta una característica especial, es pot parlar de dialecte.
d) Els dialectes són llengües diferents que es parlen en territoris diferents.
2. Completa les següents oracions sobre la llengua.
La divisió dialectal de la llengua catalana diferencia dos grans blocs: la varietat ___________ i la varietat _____________. Va ser _________________ qui proposà aquesta divisió l’any _______, basada en el
______________________________________________________________________.
El valencià se subdivideix en _____________________, ______________________ i _____________________.
3. Escriu el significat de les sigles i abreviatures següents:
ESO
CP
pl.
PD
NIF
SL
Sr.
c/
ONG
av.
4. Completa l’esquema amb les característiques de la carta formal.
La carta formal és ...............................................................
Les seues característiques són: ......................................., ....................................... i ........................................
5. Completa aquestes paraules amb m, n o mp.
a__biciós
i__possible
ta__mateix
co__tar
tra__via
ca__viar
circu__val·lació
be__vinguda
pro__te
assu__te
6. Completa amb p/b, t/d i c/g.
acor__
col__
pròle__
su__
alber__
inquietu__
tar__
sol·licitu__
ma__
llar__
7. Digues quina classe de determinants són les paraules següents.
este ______________________________________________
primer ____________________________________________
vint-i-quatre ________________________________________
estos _____________________________________________
poques ___________________________________________
meus _____________________________________________
aqueix ____________________________________________
alguns _____________________________________________
nostres ____________________________________________
aquesta ____________________________________________
8. Completa els espais buits amb les expressions aleshores, a les hores, alhora i a l’hora.
a) Enguany estudie música i anglés __________.
b) El trànsit és abundant _____________ d’entrada i d’eixida del treball.
c) Telefona’m ____________ d’esmorzar.
d) ___________ mon pare em digué que tenia carta blanca per a fer el que volguera.
9. Accentua, si cal, aquestes paraules i després classifica-les en agudes, planes i esdrúixoles.
metode
anorexia
mi
sud-africa
propia
allo
Italia
reptil
feliçment
comic
arros
monoleg
Agudes: ________________________________
Planes: _________________________________
Esdrúixoles: ____________________________
10. Separa en síl·labes les paraules següents i classifica-les segons el nombre de síl·labes que tinguen.
sal, aplaudiment, telèfon, data, història, dutxa, semàfor, aula, altaveu, nou, sol, ordinador
Monosíl·labes: ______________________
Bisíl·labes: _________________________
Trisíl·labes: ________________________
Tetrasíl·labes: ______________________
CarmeAlbentosa Tronchoni 2n C
ResponElimina1. Escriu V (vertadera) o F (falsa) al costat d’aquestes afirmacions.
a) Una llengua no pot tenir més de dos dialectes.Vertader
b) Les llengües estan formades per diversos dialectes.Vertader
c) Quan en una mateixa llengua un conjunt ampli de parlants adopta una característica especial, es pot parlar de dialecte.Fals
d) Els dialectes són llengües diferents que es parlen en territoris diferents.Fals
3. Escriu el significat de les sigles i abreviatures següents:
ESO-Educació Secundaria Obligatoria
CP-Col.legi Públic
pl.-Plaça
PD-Postdata
NIF-Numero d'Identificació Fiscal
SL-Societat Limitada
Sr.-Senyor
c/-carrer
ONG-Organització No Gubernamental
av.-avinguda
5. Completa aquestes paraules amb m, n o mp.
ambiciós
impossible
tanmateix
comptar
tramvia
canviar
circumval·lació
benvinguda
prompte
assumpte
Carme, veig que no acabes de tenir massa clara la diferència entre llengua i dialecte. Repassa la informació del llibre i de les fotocòpies de classe. No penses que és una contradicció afirmar que "Una llengua no pot tenir més de dos dialectes" i al mateix temps dir que "Les llengües estan formades per diversos dialectes"? Reflexiona-hi.
ResponEliminaPel que fa a la resta d'activitats, les tens bé, llevat d'algunes faltes d'ortografia, com ara no accentuar determinades paraules que han de portar accent (ex. obligatòria, número, etc.) i escriure "gubernamental" en lloc de "governamental".
Ànim! Continua repassant per a l'examen.
Carme 2n C
ResponElimina2. Completa les següents oracions sobre la llengua.
La divisió dialectal de la llengua catalana diferencia dos grans blocs: la varietat oriental i la varietat occidental. Va ser Manuel Mila qui proposà aquesta divisió l’any 1861, basada en les diferent pronuncies del català al llarg del territori.
El valencià se subdivideix en Valencià Septentrional, Apitxat i Valencià Meridional.
4. Completa l’esquema amb les característiques de la carta formal.
La carta formal és una forma de comunicarte institucions i persones amb les que no es manté una relació de confiança.
Les seues característiques són:
-Estructura Complexa
-Llenguatge estàndard
-Estil objectiu i distant
6. Completa amb p/b, t/d i c/g.
acord
colp
pròleg
sud
alberg
inquietud
tard
sol·licitud
mag
llarg
7. Digues quina classe de determinants són les paraules següents.
-este
Demostratiu
-primer
Numeral ordinal
-Vint-i-vuit
Numeral Cardinal
-estos
Demostratiu
-poques
Indefinit
-meus
Possessiu
-aqueix
Demostratiu
-alguns
Indefinit
-nostres
Possessiu
-aquesta
Demostratiu
8. Completa els espais buits amb les expressions aleshores, a les hores, alhora i a l’hora.
a) Enguany estudie música i anglés alhora.
b) El trànsit és abundant a les hores d’entrada i d’eixida del treball.
c) Telefona’m a l'hora d’esmorzar.
d)Aleshores mon pare em digué que tenia carta blanca per a fer el que volguera.
9. Accentua, si cal, aquestes paraules i després classifica-les en agudes, planes i esdrúixoles.
mètode
anorèxia
mi
sud-àfrica
pròpia
allò
Itàlia
rèptil
feliçment
còmic
arròs
monòleg
Agudes:Mi,allò,arròs
Planes:Rèptil,feliçment,còmic,monòleg
Esdrúixoles:Mètode,anorèxia,
sud-àfrica,pròpia,Itàlia
10. Separa en síl·labes les paraules següents i classifica-les segons el nombre de síl·labes que tinguen.
Monosíl·labes:Sal,nou,sol
Bisíl·labes:Data,dutxa,aula
Trisíl·labes:Telèfon,semàfor,altaveu
Tetrasíl·labes:Aplaudiment,història,ordinador
Alicia soc sonia sevilla de 2n C he fet 3 jocs de pronoms febles,també he fet 3 activitats de pronoms febles.
ResponEliminaUn altra cosa, tu pots vure si els he fet ?